måndag 10 juni 2013

Mina barn har AUTISM

Mina barn är två helt fantastiska varelser... de har ända sedan de var små varit små egna individer! Jag minns hur min idag 9-åriga pojke satt och lekte med en penna som ettåring. Han kastade den i golvet och studerade hur den rörde sig. Sen skrattade han och kastade den igen. När han blev lite större så hade han en "Bobby-car" en bli han kunde åka på... han vände den ofta upp och ner och snurrade hjulen. Sen älskade han att leka med bilar. Det gör han fortfarande.. han parkerade bliarna på rad och ställde dem i köer. Han pratade sent men hade ett "eget" språk tidigt. Han fick många utbrott och låsningar. Låsningarna finns kvar till viss del, men på ett annat sätt idag. Nu som 9-åring fungerar hans liv ganska så normalt med skola, lek och bråk med lillebror. Diagnosen fick han som 5,5-åring.

Lillebror var ett yrväder från första stund, eller i alla fall från det han var 1,5 år och lärde sig gå :-) ADHD misstänkte vi då aktivitetsnivån varit häg och impulsen styrt denna klättrande, springande busiga kille. Han fick diagnosen autsimliknande tillstånd då han nästan var 4 år. Nu som 7-åring har han även fått den ADHD-diagnos vi(hans pappa och jag) misstänkt. Nu när han får medicin blir autismen lite mer framträdande...

Livet med barnen är härligt...

Här följer lite länkar för den som är intresserad av att veta mer om barn med diagnoser av denna typ :-) Håll till godo!!

www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Autism-hos-barn-/

www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/

www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/ADHD/

www.autism.se/

Inga kommentarer: