tisdag 20 augusti 2013

Uppropsdagen!

Har lämnat av mina sötisar i skolan nu. Första dagen detta läsår, 2013/14. Samuel i "ettan" och Simon i "trean". Samuel med ny fröken och delvis nya fritids i klassen. Ingen resurs vad jag vet detta läsår. Simon har äntligen samma fröken för andra året och det kommer bli bra!!! Han kommer fixa detta, det tror jag!! :-)

Men det kändes i hjärta och mage att lämna Samuel där, i lekrummet, utan en Anneli som tar hand om honom... Det är nog så tufft att ha ADHD och autism, börja ny termin i skolan med krav dessutom... Att då inte få lite extra stöd i starten känns futtigt. Han har all rätt vilket även hans storebror har med sin autismdiagnos. 

Det söks pengar för barn med behov av särskilt stöd men om skolan sökt för Samuel (och Simon) låter jag vara osagt. Om skolan gjort det och fått pengar så har jag ingen koll på det, för vad jag vet så läggs inga extra resurser på Samuel utöver ökad fritidstillsyn i klassen. Kanske är jag onödig kritisk, men jag VILL att min son ska gå i vanlig klass om det går. Då ska han ha stöd. Jag vill inte sätta honom i autismklassen (än i alla fall). Han är i mitt tycke relativt social, men hand svårt med de sociala koderna, att kontrollera humöret och förstå regler samt följa dem. 

Samuel äter inte medicin just nu. Pausade med den under sommaren för han vägrade ta den... Då menar jag totalvägrade!! Men kanske är det fel att göra så. Han sover bättre igen, äter bättre osv. Är det rätt att då sätta in samma preparat igen?? Jag kanske inte är den bästa mamman men jag vill min sons väl!

Jag hoppas mina älskade ungar får en fantastisk start på terminen och läsåret oavsett... Sen får vi ta en dag i taget!!





Inga kommentarer: