tisdag 3 december 2013

Älskade unge!



www.svt.se/korrespondenterna/hur-langt-kan-vi-ga-for-att-ge-barnen-basta-mojliga-framtid

www.svt.se/korrespondenterna/se-program/del-8-203

Jag har i kväll sett Korrespondenterna i Svt och det var sannerligen ett intressant program om vad vi föräldrar gör för att våra barn ska bli lyckliga och framgångsrika som vuxna. Vad en förälder kan "offra" för sina barns skull, t ex en framgångsrik yrkeskarriär etc. Vi flck möta en familj i England med sin femåriga son som varje dag hade aktiviteter efter en lång skoldag. En familj i Indien där mamman slutat sin yrkeskarriär för att ta hand om barnen På dagarna satt hon hemma framför TV-n medan barnen var i skolan. Hon ville inte gå ut och träffa sina gamla väninnor som fortfarande arbetade... Till sist en familj i Japan där pappan tagit ut föräldraledighet och var den som hämtade barnen i skolan. En ovanlig syn, men som blir vanligare i Japan. Reportrarna intervjuade också författaren Carl Honoré som skrivit böcker och artiklar om föräldraskap. Han anser att dagens föräldrar, speciellt i västvärldens medelklass pressar sina barn för hårt och att de gjort barnen till projekt.

Hur blir man en bra förälder egentligen?? Jag tvivlar ofta på mitt eget föräldraskap och ibland tänker jag att jag gör för mycket för mina barn. Är jag en curlingförälder?? Ja kanske i bemärkelsen att jag inte låter mina barn vara mer delaktiga hemma vid exempelvis matlagning, diskning, städning etc. Mina barn får hjälp med mycket andra barn i deras ålder klarar av galant... en del av det kommer sig av deras diagnoser men långt från allt... Jag har varit alldeles för "snäll" med dem...

Inga kommentarer: