söndag 15 december 2013

Psykisk sjukdom under lupp

http://www.svd.se/kultur/understrecket/svd-valjer-understreckare_8448316.svd?sidan=20

Jag rekommenderar att läsa denna artikel publicerad i SvD idag -  Psykisk sjukdom under lupp, av Susanne Bejerot, psykiater, leg psykoterapeut och docent vid Karolinska institutet.

Jag finner detta ämne mycket intressant då båda pojkarna har diagnoser inom autsimspektrumtillstånd och Samuel även ADHD. Själv har jag återkommande depressioner och ångest.

Jag förstår att det inte alltid går att finna varför någon drabbas av psykisk sjukdom eller av neuropsykiatriska diagnoser men ju mer man forskar i ämnet och ser kopplingar mellan olika saker så kommer vi förstås närmare kunskap som är högst väsentlig.

I artikeln i SvD får vi se några exempel, bl a  hur en amerikansk journalist drabbades av en autoimmun-sjukdom, där hennes eget immunförsvar attackerade hjärnan och slog ut hennes förstånd. Konsekvensen blev hallucinationer och paranoia, så småningom epilepsi och förvirring. Vid första anblick tolkades det som schizofreni, men det kunde uteslutas.  Efter en behandling med bl a höga kortisondoser, immunogloubin och filtrering av antikroppskomplex i blodet är denna journalist nu "frisk".

Jag tänker inte referera till artikeln i någon större utsträckning än så här, utan har du intresse, läs den!

Inga kommentarer: