fredag 10 januari 2014

Blir det vinter nu?

Det snöade i alla fall ute och blåser kallt så nu går jag inte ut något mer idag! Punkt slut!!
Ungarna är hemma och snart kommer gubben också :-) Underbart med helg! Simon spelar Mario kart, Samuel pysslar med sitt senaste intresse, tidtagning... Siffror ÄR hans liv! Det bara är så:  -"mamma, får jag låna din mobil?" och vips så snurrar tidtagaruret igång!
Min nya dator kom på min födelsedag så nu sitter jag för andra gången idag vid den... Såg två avsnitt av "Hem till gården" på Telia play.... Testade en av apparna också, Facebook, men hur f*n loggar man ut från den?? Det var klurigt, men jag får väl lära mig Windows 8.1 eller hur? Nu har jag ju all tid i världen. Datorn får bli min terapi! Något annat får jag ju inte! Bara en drös mediciner.
På onsdag är det möte med jobbet, REHAB-möte och det känns ganska bra trots allt. Jag måste ju komma igång igen och sluta vara så rädd, sluta vara så orolig etc. Det är ju helknasigt att vara som jag är. Men det faktum att jag känner mig som ett "UFO" på denna planet säger ganska mycket! Nervös. Ja det är bara förnamnet!!! Jag vill gärna tro att det ska gå bra, men det hänger ju på mig... vart är självförtroendet när man behöver det!?! Varför blev jag så jävla känslig?? Hur överlever man som HSP i denna värld? Allt går för snabbt, det finns ingen tid för paus eller eftertanke...
Ett inslag hämtat från sidan:
Typiska kännetecken för HSP?
Nedan följer en uppräkning av några vanliga och utmärkande kännetecken för en HSP-personlighet. Ingen individ har alla dessa men bör, för att betecknas som HSP, uppfylla en majoritet av dem:
  • Föredrar att stå vid sidan av snarare än att kliva rätt in i en ny social eller rumslig situation, för att därigenom få tid på sig att observera och reflektera innan man aktivt engagerar sig i situationen.
  • Är väldigt medveten om detaljer, nyanser och små kontraster.
  • Vill överväga alla detaljer och möjliga konsekvenser innan man handlar. "Gör det en gång och gör det rätt." Detta medför att man som HSP fattar beslut långsammare än många andra, är mer medveten om risker och möjligheter, och anses långsam men korrekt eller rent av perfektionistisk.
  • Är mer medveten om andras tankar och känslor än vad de flesta är, p.g.a att man är duktig på att fånga och tolka sociala icke-verbala signaler. Vilket gör att man ofta gissar rätt med hjälp av sin intuition.
  • Åsamkas ofta större lidande p.g.a. dåliga uppväxtförhållanden än vad andra gör, men kan också ha vunnit mer än andra om man har vuxit upp under goda förhållanden.
  • Handlar mer samvetsgrant än andra p.g.a att man är så starkt fokuserad på orsak och verkan (d.v.s. risker och möjligheter). Vanligt är därför att man som HSP tänker att "Tänk om alla lämnade skräp efter sig på det viset" eller "Om jag inte blir färdig med mitt jobb i tid kommer jag att sinka andras".
  • Är ovanligt bekymrade över sociala orättvisor och miljön, samt uttrycker ofta ett starkt känslomässigt engagemang. T.ex. "Jag kunde inte bara stå där och låta det hända henne" eller "Jag försökte under flera år aktivt att få andra att förstå innebörderna av den globala uppvärmningen".
  • Behöver inte så mycket stimuli för att bli överstimulerad eller upphetsad. Detta leder till att man ofta har sämre prestationsförmåga än andra, t.ex. vid tävlingar, framträdanden, vid tal i offentliga sammanhang eller när man träffar en välomtalad människa för första gången, om man observeras av andra när man utför en syssla, vid tidsbegränsade tester samt på platser som är högljudda eller vid större folksamlingar.
  • Är begåvad, är konstnärlig eller har en passion för att ta del av olika konstformer.
  • Har ett starkt spirituellt intresse och utövar det.
  • Beskriver ofta en större känslomässig reaktion än andra vid olika händelser.
  • Upplever ofta förändringar i tillvaron som stressiga.
  • Har ofta ovanligt livliga eller färgstarka drömmar.
  • Minns att man haft sådana här särdrag redan som barn.
  • Klagar mer än andra över att man är överstimulerad eller över att vissa miljöer upplevs som obehagliga.
  • Har en större sensorisk känslighet — darrar lätt, har ett mer reaktivt immunförsvar och har en lägre smärttröskel. Får ofta större reaktioner av koffein och mediciner än vad andra får.
  • Pratar på ett hänsynsfullt vis, ibland på ett indirekt sätt. Ger antydningar i stället för direkta uppmaningar.
  • Tycker att naturen har en särskilt helande och lugnande effekt, eller att man oftare än andra blir rörd av dess skönhet. Förtjust i djur, växter och att vara nära eller i vatten.
Alltså.... detta ovan är som en beskrivning av hur jag känner för livet idag... hur jag fungerar osv. Hur överlever man i en tuff värld?

Inga kommentarer: