tisdag 18 februari 2014

One of these days...

Suck! Hur jag än försöker så är all lust att göra saker borta. Jag flyttar runt sakerna här hemma i hopp om att få ordning i klädkammaren men jag blir bara mer beklämd över att jag har så mycket att placera på "bra" ställen. Var är de?? Jag har blivit bättre på att göra mig av med saker men så snubblar jag över en hög med papper, minnen från svunnen tid och så är det kört. Jag har insett att jag kastat bort ganska mycket under de senaste åren och nu kommer det tillbaka... Mina gamla kassettband t ex. Eller mina gamla videoband med inspelade TV-program. Jag har en gnagande känsla i magen, som om något kryper omkring därinne. Något saknas!!
Jag känner  mig mer eller mindre knäpp i skallen över att känns som jag gör, men det ÄR hemskt att kasta saker som det finns "minnen" kopplade till... för vad är mitt liv utan minnen?? Jag har kämpat i flera år nu med att få kontroll över delar i mitt liv som är borta. Tänk om jag då kastat bort något av värde. Tänk om jag kastar något av värde nu?
Hur långt kan det gå? När blir jag färdig med detta? Jag har i åratal plockat med mina saker jag sparat. Vid tillfällen rensat bort en del men sparat mycket. Jag har fortfarande massor av pärmar med papper av alla de slag... Nu vid senaste rensningen slängde jag flera år gamla fakturor, skattepapper, pensionspapper, lönebesked och papper från FK. Det gjorde inte så ont i mig att skiljas från dem så det var väl det lätta få undan. Nu väntar resten av högarna på sin beskärda del av genomgång... Jag har lådor med fotografier, lådor med tidningsklipp, lådor med tester jag själv skrivit och mängder med andra "viktiga" papper... Jag hade planer att sätta foton i album, göra klippböcker av tidningsurklippen etc. Men inte blev det av...
Det sorgliga i det hela är väl att se barnen växa upp i detta hem som av och till blir som en soptipp fast utan illaluktande matrester och förpackningar... för jag samlar inte på sopor, äggskal eller andra hushållsprodukter... Jag vill inte heller ha ett kliniskt rent hem... det ska vara lite lagom av allt... Men jag vet att jag inte vill ha lådor fulla med papper  av olika slag, foton som skräpar eller gamla saker jag inte har någon nytta av...
Anne, det är dags att skärpa sig nu!!
V-rum 1  V-rum 2V-rum 3
Några exempel hemifrån... Inget jag är stolt över kanske men det är väl bara att ta mig i kragen, gräva mig ner i högarna och ja, förhoppningsvis bli av med något och kanske få in lite i pärmar i alla fall...

Inga kommentarer: