måndag 31 mars 2014

Kanske är jag bara omodern, ute...

Men legaliseingen av cannabis i delstaten Colorado i USA går för mig helt utanför sunt förnuft. När jag på nyheterna får höra att det nu finns godis, choklad mm med cannabis i och t o m "nyttiga" produkter, utan gluten och laktos men med cannabis i.

Svt.se:
"Vid årsskiftet legaliserades cannabis även för nöjesbruk i Colorado. Alla som är över 21 år kan numera fritt köpa och inneha drogen.

– Det är ett enormt socialt och samhälleligt experiment som inletts här och människor är inte medvetna om vilka risker det för med sig, säger psykiatern och beroendeforskaren Paula Riggs, som arbetat med ungdomar med drogproblem i 20 års tid i Colorados största stad Denver.
Cannabisentrepenörerna har en annan syn på utvecklingen.

– Äntligen har vi gett människor rätt att bestämma själva och avkriminaliserat cannabis som är klart mindre farligt än både alkohol och tobak, säger Kayvan Khalatbari, entreprenör och en av dem som kämpat i tio års tid för att göra cannabis legalt i Colorado."

"Den forskningen styrker bland annat en koppling mellan cannabis och mental ohälsa.

En stor svensk studie har visat att schizofreni är sex gånger vanligare bland personer som rökt mycket cannabis före 18 års ålder. Men den studien har inte undersökt om personer som redan har ökad risk för schizofreni oftare väljer att prova drogen eller om det är drogen som gett sjukdomen.

En annan studie som publicerats i British medical journal har gått vidare med frågan och kontrollerat för personer som visade upp psykotiska problem redan innan 11 års ålder. Resultaten tyder på att den ökade risken att drabbas av schizofreni finns kvar ändå. Alltså att det verkar som att drogen i sig har med utvecklandet av schizofreni att göra. Forskarna går så långt att de råder människor som är psykiskt instabila att avstå från cannabis i unga år."

"– I dag tror sex av tio 18-åringar i USA att det är ofarligt att använda cannabis regelbundet, säger Paula Riggs. För 20 år sen var det fyra av tio som hade den uppfattningen."

Hämtat från 
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ett-gigantiskt-manskligt-experiment

""Edibles" - ätbara droger

I Sverige finns det hårda regler för hur de droger som är lagliga här får marknadsföras. Alkohollagen understyrker att man inte får vända sig till ungdomar och produkterna får inte formges eller smaksättas så de uppmuntrar till förtäring.

När det gäller cannabis i Colorado är läget ett helt annat. För den som inte vill röka finns en rad andra alternativ som blivit allt populärare efter legaliseringen.

Så kallade edibles, ätbara produkter med cannabis, tar en allt större del av cannabismarknaden. Joe Hodas tycker inte att det är problematiskt att stoppa droger i godis och liknande.

– Det är ju två goda ting som man kombinerar. Alla vill ju inte röka för det finns ju en massa negativa konsekvenser av det, säger han."


Själv har jag aldrig testat någon drog utöver alkohol och tobak. Inget av det nyttjar jag idag. I övrigt har jag hållit mig långt från droger. Är jag mesig för det?? Jag vet inte, ibland känner jag mig kanske som en bakåtsträvare men jag hoppas verkligen att det inte blir legaliserat här hemma... Eller har jag fel??




Inga kommentarer: