tisdag 25 mars 2014

Skönhetsmiss eller kanske skönhets-miss??




http://www.svt.se/korrespondenterna/korrespondenterna-granskar-skonhet

Vi tittade på dagens avsnitt av korrespondenterna som idag handlade om skönhetsideal. Både för barn och vuxen.

I Venezuela värderas utseendet hos kvinnor högt och man räds inte att operera sig. Att delta i skönhetstävlingar och bli värderad för sitt utseende är viktigt. Skyltdockorna görs om efter deras ideal, stor byst och stor bak... Såg lite groteskt ut i mina ögon... Själv skulle jag aldrig operera mig för att bli "vackrare". Varför kan man inte få duga som man är?? Självklart ska man må bra men inte på bekostnad av att behöva göra så som jag ser det onödiga ingrepp.



I USA mötte vi 9-åriga Chloe som skulle medverka i en skönhetstävling för barn. Jag har sett flera dokumentärer på TV från sådana tävlingar och varje gång sänker sig ett svagt illamående över vad mammorna (i första hand) gör med sina döttrar... Små barn på två år som gråter när de får löshåret på plats, men "hon älskar att stå på scenen". Eller 9-åriga Chloe som "drömt om detta hela sitt liv".
Vad händer sen då? När barnen blir tonåringar, kommer i puberteten, förändras i sitt utseende?? Kanske inte längre vinner tävlingar. Jag tycker det är en urdum industri. Det är inte bara en kostsam hobby, man kan utsätta barnen för fara genom denna exponering.



Så tycker i alla fall jag, jag skulle aldrig utsätta mina barn på detta vis... kraven är höga på att vinna tävlingen och ett exempel i inslaget var en mamma (möjligen coach) som gjorde miner åt barnet på scenen och verkligen visade "avsky" eller förakt när hon vände bort blicken då flickan inte gjorde som hon skulle. SUCK!

Vi tog oss sedan till Schweiz. Ett betydligt bättre klimat vad gäller skönhet... I stället för att bara ha de stereotypa skyltdockorna i "one size" så har fem personer med fysiska funktionsnedsättningar fått en skyltdocka avgjuten i sin egen storlek och form.


"Christoffer Wendick och Rikard Collsiöö reste till Schwiez för att träffa en annorlunda skönhetsdrottning. Jasmin Rechsteiner är handikappad men har blivit kändis i Schweiz som Miss Handicap. Dessutom medverkade hon i en reklamfilm som Schweiz största handikappförbund gjorde och som handlar om vem som egentligen är vacker. Filmen sågs på bara några veckor av 10 miljoner människor på YouTube. När jag blir intresserad av någon ser jag inte bara till hur den personen ser ut. Jag vill lära känna människan, och så vill jag att folk ska behandla mig, säger Jasmin." (från svt.se)




Inga kommentarer: