fredag 28 mars 2014

Värna om yttrandefriheten

Jag lägger mig sällan i debatter av olika slag, jag är ofta alldeles för dåligt insatt eller så slås jag ner av min rädsla för att ge mig in i diskussioner. Ett av mina större problem så att säga då jag har social fobi OCH är introvert. Jag behöver ofta lång betänketid när jag ska säga något, så kanske kan jag utveckla min förmåga genom det skrivna ordet.

Jag blir lite konfunderad över skolornas agerande när det gäller att bjuda in politiska partier till debatter eller frågestunder av olika slag. Jag har svårt att förstå varför alla partier inte får delta under samma förutsättningar. Det parti som stängs ute är SD och även om jag inte sympatiserar med deras politik så tycker jag att de har samma rätt att få delta i debatter på skolor och andra platser. Sen ska de, liksom andra partier, förstås hålla sig till sakfrågor och inte bete sig illa.

I dagens Svenska Dagbladet skriver Tove Lifvendahl på ledarsidan om just detta.

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/eleverna-fick-aldrig-hora-motargumenten-mot-sd_3410408.svd

Hon skriver bl a detta i artikeln:

"Men ska man anklaga ett parti för drag man finner odemokratiska, gör man bäst i att själv hålla sig till demokratiska metoder. På Skolverkets hemsida finns tydliga skrivningar om vad som gäller för politisk påverkan i skolan: Det är rektorns beslut att avgöra om politiska partier ska få komma till skolan. Om så blir fallet, måste skolan behandla alla partier lika. Ett enskilt parti kan inte nekas tillträde enbart på grund av dess politiska åsikter. Opartiskhet är ledordet. Det är tillåtet att neka alla partier tillträde, men Skolverket påpekar att den lösningen är svår att förena med skolans demokratiska uppdrag och därför måste betraktas som mindre lyckad."




Inga kommentarer: