fredag 4 april 2014

Att få bidra till forskning

Idag fick jag samtalet från Centrum för psykiatriforskning angående vilken grupp jag kommer få delta i! Jag har ju anmält intresse att delta i studien då jag dels vill göra något vettigt av min sjukdom och dels för att jag VILL JOBBA och behöver hjälp för att komma vidare!

Jag har fått den bästa lotten för en gång skull!! I alla fall tror jag det då jag lottats in i grupp 3, den grupp som får en kombination av både Acceptans Commitment Therapy (ACT)
Acceptance and Commitment Therapy (ACT) är en form av psykoterapi som utvecklats delvis ur samma teoretiska ram som Kognitiv Beteendeterapi (KBT). ACT beskrivs därför ofta som en form av KBT. ACT räknas till det man brukar kalla ”tredje generationens beteendeterapi” där man använder medveten närvaro och acceptansstrategier för att behandla psykisk ohälsa. ACT karaktäriseras också av ett starkt fokus på egna personliga värderingar, dvs. vad som är viktigt och meningsfullt för just dig t ex i förhållande till arbete. ACT har visat sig vara en effektiv behandlingsmetod vid flertalet olika diagnoser, däribland depression och stressrelaterad ohälsa. I SAFARI studien Stockholm får man träffa en ACT-utbildad psykolog för individuella träffar och jobba med hemuppgifter via internet mellan träffarna.

och ArbetsplatsDialog för Arbetsåtergång (ADA)
Den andra metoden som utvärderas i SAFARI studien Stockholm är ArbetsplatsDialog för Arbetsåtergång (ADA). ADA är en metod utvecklad vid Arbets- och miljömedicin (AMM) i Lund. I SAFARI studiens ADA-intervention ingår separata intervjuer med personen som är sjukskriven och dennes arbetsledare/chef. Med stöd av sakkunnig får de båda parterna sedan gemensamt diskutera sig fram till förslag på förändringar som kan underlätta en hållbar återgång i arbete, t ex. genom att göra nödvändiga förändringar i arbetssituationen på såväl kort som lång sikt. 
Det ska bli spännande att se var det hela kommer att innebära. Jag är lite nervös faktiskt. Jag har redan fått en tid inbokad till torsdag nästa vecka. Då för ACT. Jag fick även samtal för den den andra behandlingen, ADA, men då hade jag inte möjlighet att prata och boka in en tid.

Nu ska jag se till att göra det bästa av det hela. Bara att kämpa på, jag vet ju att jag vill, även om jag inte riktigt vet vad jag vill... 

Inga kommentarer: