måndag 7 april 2014

Bakom medicinen...



Jag har egentligen aldrig känt tvekan till att min son skulle få testa medicin mot hans ADHD och nu har han ätit sin medicin i snart ett år. Men trots det känner jag ibland att min son "medicineras bort", dvs han blir inte samma Samuel som han normalt är. Under den senaste veckan har sonen varit mer speedad på kvällarna mot vad han varit under den senaste tiden. Även morgnarna har varit "jobbiga" av och till. 

Att medicinen skulle påverka är ju ingen hemlighet eller storslagen nyhet. Poängen med medicinen är ju att han ska få lugn i kroppen, få bättre koncentrationsförmåga och därigenom klara av framför allt skolan bättre. MEN jag blir lite orolig när jag ser denna kille mer innesluten i sig själv, han "pillar" med sina händer, blir tyst och innesluten, rör sig ibland lite långsammare. Frågar mycket och blir orolig. Hur mycket känner han av medicinen egentligen? Vad händer i hans kropp och knopp??

Vi fick information om att han troligen kunde bli mer "autistisk" när hans ADHD medicineras då han faktiskt har dubbeldiagnos och det stämmer väl ibland. Men han påverkas inte alltid på samma sätt av medicinen. Ibland är han "samma" Samuel fast lugnare, men nu under helgen var han verkligen inte sig själv då medicinen verkade.

Pillandet med händerna har jag sett hos andra barn som medicinerar mot ADHD. kanske är det inte just pillandet som är det väsentliga utan det repetetiva i beteendet? Men jag är ingen expert på området.

Här bipacksedelnFass, Medikinet

Jag tänkte först klistra in texten kring biverkningar mm men jag struntar i det. Som med all medicin så förekommer det förstås massor med eventuella biverkningar. Men det stora blir nog att se hur medicinen påverkar i långa loppet. Jag ställer mig fortfarande inte tveksam till medicineringen, men jag ska vara vaksam över vad som händer...

Inga kommentarer: