fredag 4 april 2014

En otrygg ekonomi kan förvärra psykisk ohälsa

Sitter för en gång skull och läser DN i "lugn och ro" på morgonen. Fastnar på Insidan, och ännu en artikel om psykisk ohälsa. Denna gång konsekvenserna av en taskig ekonomi. För min del är inte ekonomin kraschad än. Jag överlever p g a att jag fick in pengar på husförsäljningen för lite drygt ett år sedan. Sen tillkommer förstås en del bidrag som ska tillkomma barnens välbefinnande. Men om jag bara hade sjukpenningen att leva på så skulle det vara svårt. Denna månad fick jag drygt 9000 i inkomst. Hyran och CSN blev denna månad 9200 kr p g a retroaktiv hyreshöjning. Resten då?? Ja det får barnbidrag mm och sparpengarna bidra till att betala, dvs el, Internet, TV, mobil, fackavgiften, diverse försäkringar, maten, ev kläder etc. Men än så länge går det ingen nöd på mig, men visst oroar jag mig. Men även om min "GAD" (ångest) och även depressionen  har blivit lättare under senaste tiden så oroar jag mig mycket för framtiden. Ekonomin är en stor fråga förstås. Min stora rädsla är förstås att rasa helt ekonomiskt och inte kunna försörja mig och min familj. Jag har trots allt försörjt mig själv sedan jag var 19 år och flyttade hemifrån. Men jag "valde" inte att bli sjuk, "svag" eller utmattad.

Artikeln på Insidan i DN syftar till rapporten "Minuskontot" (Hjärnkoll och NSPH) och om den kan du läsa här.

"

Tydligt samband mellan psykisk ohälsa och otrygg ekonomi

Personer med psykisk funktionsnedsättning har väsentligt lägre inkomster, är mer beroende av bidrag och har mindre marginaler jämfört med befolkningen som helhet. Otrygg ekonomi under lång tid ökar risken för ohälsa, samtidigt som ohälsa kan innebära försämrad ekonomi och försvårad återhämtning.
En ny rapport, Minuskontot – Ekonomiska villkor för personer med psykisk funktionsnedsättning, har sammanställt offentlig statistik om ekonomiska villkor för personer med psykisk ohälsa. Resultaten är tydliga:
  • Enligt Socialstyrelsen har ekonomiska förhållanden för människor med psykiska funktionsnedsättningar konstant försämrats under de senaste årtiondena.
  • Personer med psykisk ohälsa har i genomsnitt väsentligt lägre inkomster än befolkningen som helhet.
  • Endast tre av tio har inkomst från arbete.
  • Bland de som har arbete är inkomsterna lägre.
  • Drygt hälften av de med svåra besvär av ängslan, oro eller ångest uppger att de inte klarar en plötslig utgift på 8000 kronor, vilket kan jämföras med 15 procent bland dem utan dessa besvär eller annan funktionsnedsättning.
  • Anhöriga till personer med psykisk funktionsnedsättning lägger ner i genomsnitt 22,5 timmar i veckan på vård, motsvarande en halvtidstjänst."

Jag finner det intressant att ta del av andra människors erfarenheter och delar vidare. Klicka på bilderna nedan och ta del av artikeln i DN. 






Inga kommentarer: