lördag 7 juni 2014

Firande och andra funderingar

Igår var det Sveriges Nationaldag, en dag som jag kanske inte gett så mycket för. I alla fall inte när det gäller att fira. När jag gick i skolan själv vill jag minnas att det näst intill ansågs "fult" att sjunga nationalsången. Det var märkligt tyckte jag då. Var vi rasister om vi hyllade vårt land med en sång på nationaldagen? Nåja, idag är det inte längre "fult" och kanske är det så att vi måste börja värna om det som hör vårt land till, hitta en sammanhållning och bygga upp ett bra samhälle tillsammans? Jag vill att mina barn ska växa upp i ett välfungerande samhälle, med en bra skola och en framtid i sikte. 



Själv tänkte jag mest på min mor igår, samt en hel del på mig själv. Något som jag nu börjar tröttna på. Det är inte bara jag, jag, jag... Men svårt är det ibland.

Jag äts upp inifrån av mina tankar om det som komma skall. Jag vet att bara jag kan påverka min framtid och göra något bra av den. Men sommar, ledighet och sommarlov är oroande på så sätt att det krävs stora avbrott i allt vad rutiner är. Jag har skrivit om det förr och jag gör det igen. Inget av sommaren är än planerat. Vilka veckor ska barnen vara hos mig? Vad ska vi göra dessa veckor? Ska vi åka till Dalarna ett par dagar? Jag bävar för att behöva hänga på badstranden, det är inte min melodi. Förra sommaren var jag inget på stranden alls... Är jag en "dålig mamma" som inte åker och badar med mina barn?

Mina barn firar sina skolavaslutningar på onsdag nästa vecka. Inte har jag planerat några sommarpresenter till lärare och fritids. Framför allt tänker jag på Simon som nu slutar år 3 och ska börja i 4:an till hösten. Nytt hus, nya lärare etc. Han lämnar sitt fritids och den lärare som haft honom de senaste åren. Måste man ha presenter till personalen? Jag har blandade känslor inför detta. Det ska i så fall finnas en mening med det. Inte bara "för sakens skull".

Nåja, idag är en ny dag i mitt liv. Vi planerar att åka till Moderna museet idag. Det var länge sedan jag var där. I morgon tar jag tag i alla andra måsten. 


Inga kommentarer: