fredag 4 juli 2014

Medicin eller inte?

Hur mycket ska man strida med sitt barn? Ska man ta fighten varje dag, även under sommarlov och semester? Det är frågor jag ständigt ställer till mig själv när det gäller mitt föräldraskap. Mina barn tänker annorlunda men i övrig är vi en helt vanlig familj. 

I morse ville Samuel inte ta sin medicin. Han vägrade helt enkelt och i de flesta fall om det varit vanlig skoldag eller en helg under skolveckan så hade jag tagit striden med honom och sett till att han fått i sig medicinen. Men idag tänkte jag att det faktiskt inte är ok att varje dag strida och bråka. Det går inte att tvinga i honom medicinen, bända upp munnen på honom eller tvinga in den på annat sätt.

Det var ett enkelt beslut att inte tvinga honom idag, även om jag vet hur dagen KAN te sig. Han blir väldigt rörig och stökig utan medicnen. Men när han tar den blir han oftare väldigt inåtvänd, osäker och tappar sin glädje i ögonen. Man medicinerar bort en del av honom. Hur känns det? Inuti honom... Hur upplever han denna förändring han ställs inför vad gäller aktivitetsförmåga, tankar och känslor, att bli inåtvänd och mer "orolig" inombords?

Vi försökte fråga honom i morse. Hur det känns i honom att ta medicinen men det är inte lätt för en 8-åring att sätta ord på hur han upplever det hela. Jag tänker att det måste kännas ganska så skumt ändå. Att ena stunden vara mycket aktiv och rörig. Nästa stund så faller man in i sig själv, tappar gnistan lite och drar sig undan. Till viss del är han sig själv, och ibland så tar medicinen inte så hårt, dvs han påverkas inte lika mycket utan är stökig och impulsiv, den lilla "retstickan"... för retsticka det är han, men jag tror inte att han kan styra det helt själv.

Nåja detta är mina funderingar kring föräldraskapet just idag. Nu är det kväll och det ska bli intressant och se hur kvällen blir. Kanske kommer han bättre till ro utan påverkan av medicinen? Kanske påverkar det inte alls? Det jag vet är att jag i morgon kommer försöka få honom att ta medicinen igen. Även om det förstås går att åka på utflykt och göra saker ändå. I morgon funderar vi på att testa ett nytt museum med pojkarna. Sen hem till Hökarängen för att vattna lite blommor mm.

Idag var barnen på egen utflykt tillsammans med sin pappa. De var nöjda och glada när de kom hem. Skönt att se!


Inga kommentarer: